Assalamualaikum wbt.
7147/6622
حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ: حَدَّثَنَا يُونُسُ
عَنْ الْحَسَنِ: حَدَّثَنِي عَبْدُ
الرَّحْمَنِ بْنُ سَمُرَةَ قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ))يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ
بْنَ سَمُرَةَ، لَا تَسْأَلْ الْإِمَارَةَ فَإِنْ أُعْطِيتَهَا عَنْ مَسْأَلَةٍ وُكِلْتَ
إِلَيْهَا، وَإِنْ أُعْطِيتَهَا عَنْ غَيْرِ مَسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عَلَيْهَا، وَإِذَا
حَلَفْتَ عَلَى يَمِينٍ فَرَأَيْتَ غَيْرَهَا خَيْرًا مِنْهَا فَأْتِ الَّذِي هُوَ
خَيْرٌ وَكَفِّرْ عَنْ يَمِينِكَ)).
الراوي
: عبدالرحمن بن سمرة المحدث : البخاري
المصدر
: صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 7147 خلاصة حكم المحدث : صحيح
(Sahih Bukhari, Kitab Ahkam, Bab
Siapa yang berambisi berkuasa, Kekuasaan itu akan dibenarkan kepadanya [tanpa
pertolongan Allah])
Maksud: Abu Ma’mar menyampaikan kepada kami
dari Abdul Waris, dari al-Hasan bahawa Abdurrahman bin Samurah berkata,
“Rasulullah s.a.w. pernah berkata kepadaku, ‘Wahai Abdurrahman bin Samurah,
janganlah engkau meminta kekuasaan, kerana apabila engkau diberi kekuasaan
setelah memintanya, engkau akan dibiarkan tanpa pertolongan daripada Allah.
Namun, apabila engkau diberi kekuasaan tanpa memintanya, nescaya Allah akan
menolongmu menjalankan kekuasaan itu. Apabila engkau bersumpah atas sesuatu,
lalu engkau mendapatkan yang lebih baik darinya, kerjakan yang lebih baik itu
dan bayarlah kafarat sumpahmu.’”
Syarah Hadith
Makna hadith tersebut adalah, sesiapa yang meminta jabatan lalu
diberikan maka dia tidak akan ditolong kerana cita-citanya (ambisi) itu. Dari
sini dapat disimpulkan bahawa meminta sesuatu yang berkenaan dengan jabatan
adalah makruh (tidak disukai). Maksud dalam jabatan ini adalah pemerintahan,
pengadilan, kewangan, dan lain-lain. Sesiapa bercita-cita mendapatkannya maka
dia tidak diberi pertolongan. Namun, hal ini bertentangan dengan riwayat Abu
Daud dari Abu Hurairah yang diriwayatkan secara marfu’, ‘Sesiapa meminta
jabatan untuk mengadili kaum Muslimin hingga mendapatkannya kemudian
keadilannya mengalahkan kecurangannya maka baginya syurga. Tetapi sesiapa yang
kecurangannya megalahkan keadilannya maka baginya neraka).
Seseorang yang
meminta jabatan tidak akan mendapat pertolongan dan akan mengakibatkan diri
seseorang itu tidak dapat berbuat atau berlaku adil apabila dia sudah memangku
jabatan. Pada ayat, ‘Oleh itu kami tidak akan memberi jabatan kepada orang yang
bercita-cita’, yang menjadi pasangannya adalah pertolongan, kerana sesiapa yang
tidak mendapatkan pertolongan daripada Allah terhadap pekerjaannya, maka dia
tidak akan mampu menunaikan pekerjaan itu. Sehingga tidak patut memenuhi
permintaannya kerana diketahui bahawa suatu jabatan tidak akan luput dari
kesulitan. Sesiapa tidak mendapatkan pertolongan dari Allah, maka dia mendapat
kesulitan dalam pekerjaannya dan merugi dunia akhirat. Orang yang berakal sihat
tentu tidak mahu memintanya sama sekali. Bahkan bila dia memiliki kemampuan
lalu diberi jabatan tanpa meminta maka dia dijanjikan akan mendapat
pertolongan.
Ibnu Hajar
berkata, demikian juga hadith yang diriwayatkan oleh al-Tirmidhi melalui Abu
Awanah, dari Abdul A’la al-Tsa’labi. Dia meriwayatkan pula bersama Abu Daud dan
Ibnu Majah dari jalur Abu Awanah melalui Israil, dari Abdul A’la, tanpa
menyebutkan Khaitsamah dalam sanadnya.
Al-Tirmdhi
berkata, “Riwayat Abu Shalih lebih sahih.”
Kemudian dia
berkata dalam riwayat Abu Awanah, “Hadith ini hasan gharib.”
Al-Hakim
meriwayatkan melalui Israil seraya menyatakan bahawa hadith itu sahih. Namun,
ditanggapi bahawa Ibnu Ma’in menganggap Khaitsamah sebagai epriwayat yang
kurang kuat dan melemahkan Abdul A’la. Begitu pula perkataan majoriti tentang
Abdul A’la, “Dia bukan periwayat yang kuat.”
Al-Muhallab
berkata, “Termasuk makna ‘dipaksakan adalah diberi jabatan itu dan dia melihat
dirinya tidak layak memangkunya kerana pengagungan dan ketakutan akan
terjerumus dalam perbuatan yang terlarang. Dalam keadaan seperti itu dia akan
ditolong serta diluruskan. Asas bagi masalah ini bahawa siapa merendah untuk
Allah, maka Dia akan mengangkatnya.”
Ibnu at-Tin
berkata, “Hal ini difahami menurut keadaan umum, kerana Yusuf telah berkata
dalam surah Yusuf ayat 55 (Jadikanlah aku bendaharawan negara (mesir)). Begitu
pula Sulaiman berkata dalam surah Shaad ayat 35 (Dan anugerahkanlah kepadaku
kerajaan).’ Lalu dia berkata, “Mungkin pula hadith di atas berlaku untuk selain
para nabi” (Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002: 429-431).
Pengajaran Hadith
1.
Hadith di atas sebenarnya mengajarkan kepada kita bahawa amanat itu
tidak perlu dicari dan jabatan atau jawatan itu tidak perlu dikejar.
2. Hal ini kerana apabila kita mencari dan
mengejar amanat dan jabatan itu, maka nescaya Allah tidak akan membantu kita.
3. Tetapi apabila kita tidak menuntut dan
tidak mencari amanat itu, maka Allah akan membantu untuk meringankan beban
amanat itu sendiri.
4. Hadith ini juga mengajarkan kita supaya
jawatan itu disandang oleh orang yang selayaknya.
5. Terlalu ramai yang meminta jawatan yang
tidak sepadan dengan kelayakannya.
6. Manusia gemar untuk mengangkat diri sendiri
dan bangga dengan pencapaian mereka, sedangkan di dalam Islam mengajar kita
untuk bersederhana dan memilih pemimpin yang selayaknya.
Rujukan
Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002. Fathul
Bari Penjelasan Kitab: Shahih al-Bukhari. Terj. Amiruddin. Jil. 35. Jakarta : Pustaka Azzam.
No comments:
Post a Comment