Sunday, 3 May 2015

Hadith tentang Orang Yang Tidak Peduli Dari Mana Ia Mendapatkan Harta




 Assalamualaikum wbt.



صحيح البخاري - كِتَاب الْبُيُوعِ - بَاب مَنْ لَمْ يُبَالِ مِنْ حَيْثُ كَسَبَ الْمَالَ

حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ الْمَقْبُرِيُّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ  عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُبَالِي الْمَرْءُ مَا أَخَذَ مِنْهُ أَمِنَ الْحَلَالِ أَمْ مِنْ الْحَرَامِ

Maksudnya: adam menyampaikan kepada kami dari Ibn Abu Dzi’b, dari Sa’id al-Maqburi, dari Abu Hurairah bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Suatu saat nanti akan datang seseorang yang tidak peduli lagi adakah yang diperolehnya halal atau haram”

Keterangan Hadith


Bab ini membicarakan tentang celaan bagi orang yang tidak cakna dalam mencari harta.

            يَأْتِي عَلى النَّاسِ زَمَانٌ (akan datang pada manusia satu masa). Dalam riwayat Ahmad dari Yazid, dari Ibnu Abi Dzi’b disebutkan لِيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ  (sungguh akan datang kepada manusia satu masa).

                 Dalam riwayat an-Nasa’i melalui jalur lain disebutkan يَأْتِي عَلَى زَمَانٍ مَا يُبَالِى الرَّجُلُ مِنْ أَيْنَ أَصَابَ  اَلْمَالَ مِنْ حَلٌّ أَوْ حَرَامٍ (suatu masa dimana seseorang tidak lagi peduli dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau yang haram).


Riwayat ini dinukilkan oleh an-Nasa’i melalui jalur Muhammad bin Abdurrahnman dari asy-Sya’bi dari Abu Hurairah. Dalam kitab Al-Athraaf, al-Mizzi melakukan kekeliruan dimana ia mengira bahawa Muhammad bin Abdurrahman adalah Ibnu Abi Dzi’b.oleh kerana itu, ia menyebut riwayat an-Nasa’i bersama periwayatan jalur Imam Bukhari ini dari Ibnu Abi Dzi’b padahal sebenarnya tidak seperti yang diduga, kerana sesungguhnya saya tidak menemukan keterangan demikian pada semua naskah yang sempat saya teliti dari an-Nasa’i kecuali dari asy-Sya’bi dari Sa’id.

             
Muhammad bin Abdurrahman, saya kira adalah Ibnu Abi Dzi’b kerana saya tidak mengetahu jika Ibnu Abi Dzi’b pernah menukil riwayat dari asy-Sya’bi.

           
Ibnu At-Tin berkata: “Nabi s.a.w. mengkhabarkan hal ini sebagai peringatan tentang fitnah (ujian) harta, dan ini termasuk sebahagian tanda kenabian, dimana baginda mengkhabarkan sesuatu yang tidak terjadi pada masanya”.

           
Sebab adanya celaan tersebut iaitu menyamakan antara cara yang halal dan yang haram. Namun, apabila tidak demikian, maka mencari harta melalui cara yang halal bukan termasuk perkara yang tercela.

Pengajaran Hadith

1. Seseorang hendaklah peka dengan sumber rezeki yang diperolehi supaya tidak terjerumus dalam pekerjaan yang haram.

2. Sumber yang halal dapat melahirkan sesebuah institusi keluarga yang berakhlak baik.

Rujukan:
Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002. Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih al-Bukhari. Penterjemah: Gazirah Abdi Ummah. Cetakan Pertama. Jilid 12. Jakarta: Pustaka Azzam. Hlm 32-33.

No comments:

Post a Comment