Assalamualaikum wbt.
صحيح البخاري - كِتَاب الْبُيُوعِ - بَاب مَنْ لَمْ يُبَالِ
مِنْ حَيْثُ كَسَبَ الْمَالَ
حَدَّثَنَا
آدَمُ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ الْمَقْبُرِيُّ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَأْتِي عَلَى
النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُبَالِي الْمَرْءُ مَا أَخَذَ مِنْهُ أَمِنَ الْحَلَالِ
أَمْ مِنْ الْحَرَامِ
Maksudnya: adam menyampaikan kepada kami dari
Ibn Abu Dzi’b, dari Sa’id al-Maqburi, dari Abu Hurairah bahawa Nabi s.a.w.
bersabda: “Suatu saat nanti akan datang seseorang yang tidak peduli lagi adakah
yang diperolehnya halal atau haram”
Keterangan Hadith
Bab ini membicarakan tentang celaan bagi orang
yang tidak cakna dalam mencari harta.
يَأْتِي عَلى النَّاسِ زَمَانٌ (akan datang pada manusia satu masa). Dalam
riwayat Ahmad dari Yazid, dari Ibnu Abi Dzi’b disebutkan لِيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ (sungguh akan datang kepada
manusia satu masa).
Dalam riwayat an-Nasa’i melalui
jalur lain disebutkan يَأْتِي عَلَى زَمَانٍ مَا
يُبَالِى الرَّجُلُ مِنْ أَيْنَ أَصَابَ اَلْمَالَ مِنْ حَلٌّ أَوْ
حَرَامٍ (suatu
masa dimana seseorang tidak lagi peduli dari mana ia mendapatkan harta, apakah
dari sumber yang halal atau yang haram).
Riwayat
ini dinukilkan oleh an-Nasa’i melalui jalur Muhammad bin Abdurrahnman dari
asy-Sya’bi dari Abu Hurairah. Dalam kitab Al-Athraaf, al-Mizzi melakukan
kekeliruan dimana ia mengira bahawa Muhammad bin Abdurrahman adalah Ibnu Abi
Dzi’b.oleh kerana itu, ia menyebut riwayat an-Nasa’i bersama periwayatan jalur
Imam Bukhari ini dari Ibnu Abi Dzi’b padahal sebenarnya tidak seperti yang
diduga, kerana sesungguhnya saya tidak menemukan keterangan demikian pada semua
naskah yang sempat saya teliti dari an-Nasa’i kecuali dari asy-Sya’bi dari
Sa’id.
Muhammad
bin Abdurrahman, saya kira adalah Ibnu Abi Dzi’b kerana saya tidak mengetahu
jika Ibnu Abi Dzi’b pernah menukil riwayat dari asy-Sya’bi.
Ibnu
At-Tin berkata: “Nabi s.a.w. mengkhabarkan hal ini sebagai peringatan tentang
fitnah (ujian) harta, dan ini termasuk sebahagian tanda kenabian, dimana
baginda mengkhabarkan sesuatu yang tidak terjadi pada masanya”.
Sebab
adanya celaan tersebut iaitu menyamakan antara cara yang halal dan yang haram.
Namun, apabila tidak demikian, maka mencari harta melalui cara yang halal bukan
termasuk perkara yang tercela.
Pengajaran Hadith
1. Seseorang hendaklah peka dengan sumber rezeki yang diperolehi supaya tidak
terjerumus dalam pekerjaan yang haram.
2. Sumber yang halal dapat melahirkan sesebuah institusi keluarga yang
berakhlak baik.
Rujukan:
Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002. Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih
al-Bukhari. Penterjemah: Gazirah Abdi Ummah. Cetakan Pertama. Jilid 12.
Jakarta: Pustaka Azzam. Hlm 32-33.
No comments:
Post a Comment