Sunday, 26 April 2015

Hadis Ya'juj dan Ma'juj

 Assalamualaikum wbt.



عَنْ أُمِّ حَبِيبَةَ بِنْتِ أَبِي سُفْيَانَ عَنْ زَيْنَبَ ابْنَةِ جَحْشٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم دَخَلَ عَلَيْهَا يَوْمًا فَزِعًا يَقُولُ " لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَيْلٌ لِلْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ فُتِحَ الْيَوْمَ مِنْ رَدْمِ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مِثْلُ هَذِهِ " وَحَلَّقَ بِإِصْبَعَيْهِ الإِبْهَامِ وَالَّتِي تَلِيهَا. قَالَتْ زَيْنَبُ ابْنَةُ جَحْشٍ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَنَهْلِكُ وَفِينَا الصَّالِحُونَ؟ قَالَ " نَعَمْ إِذَا كَثُرَ الْخُبْثُ ".

Maksudnya :
Dari Ummu Habibah binti Abu Sufyan, dari Zainab puteri Jahsy, bahawa Rasulullah s.a.w masuk kepadanya suatu hari dalam keadaan panik sambil mengucapkan, “Tidak ada Tuhan kecuali Allah, celaka bangsa Arab kerana keburukan yang telah mendekat, dibukakan pada hari ini tembok Ya’juj dan Ma’juj seperti ini.” Beliau kemudian membuat lingkaran dengan ibu jarinya dengan yang sesudahnya. Zainab puteri Jahsy berkata, “Aku berkata, ‘Wahai Rasulullah, apakah kami akan dibinasakan sementara di antara kami ada orang-orang yang soleh?’ Beliau bersabda, ‘Benar, apabila keburukan telah bermaharaja lela’.”
( Sahih Bukhari. Kitab Fitan. Bab Ya’juj dan Ma’juj. No. Hadis 7135. Sahih )

Keterangan Hadis :
Hadis tersebut menerangkan bahawa apabila di suatu tempat atau negeri sudah terlampau banyak kejahatan, kemungkaran dan kefasikan, maka kebinasaan akan menimpa semua orang yang berada di temapat itu. Tidak hanya kepada orang jahat sahaja, tetapi orang-orang soleh juga akan dibinasakan, walaupun masing-masing pada hari kiamat akan diperhitungkan megikut amalan yang telah dilakukan.


Menurut Ibnu Al Arabi, beliau berkata, “Di dalamnya terdapat penjelasan bahawa orang yang baik akan binasa seiring dengan dibinasakannya orang jahat jika orang baik itu tidak merubah kejahatan. Begitu juga apabila orang baik telah berusaha merubahnya namun tidak memberi manfaat dan orang jahat itu tetap dalam perbuatan buruknya. Kejahatannya semakin merebak dan bertambah banyak berlaku kerosakan. Maka saat itu dibinasakan kesemuanya. Oleh itu, segala kemungkaran dan kefasikan hendaklah segera dibasmikan dan segala kemaksiatan hendaklah segera dimusnahkan, supaya tidak terjadi malapetaka yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang melakukan kemungkaran dan kejahatan tersebut, tetapi ianya menimpa semua penduduk yang berada di tempat itu.

Dalam hadis tersebut, walaupun disebutkan secara khusus tentang bahasa Arab tetapi yang dimaksudkan adalah seluruh bangsa yang ada di dunia ini. Tujuan disebutkan bangsa Arab secara khusus adalah kerana Rasulullah s.a.w merupakan dari kalangan mereka, dan yang menerima Islam pada masa permulaan penyebarannya adalah kebanyakannya dari kalangan bangsa Arab dan sedikit sahaja dari bangsa yang lain. Begitu juga hal yang berkaitan dengan maju dan mundurnya Islam. Umat Islam banyak bergantung kepada maju dan mundurnya bangsa Arab itu sendiri.

           
Selain itu, bahasa rasmi Islam adalah bahasa Arab. Kemudian Ya’juj dan Ma’juj pula adalah dua bangsa (dari keturunan Nabi Adam a.s.) yang dahulunya banyak membuat kerosakan di permukaan bumi ini, lalu batas daerah dan kediaman mereka ditutup oleh Zul Qarnain dan pengikut-pengikutnya dengan campuran besi dan tembaga, maka dengan itu mereka tidak dapat keluar sehinggalah hampir tibanya hari kiamat. Maka pada masa itu, dinding yang kuat tadi akan hancur dan keluarlah kedua-dua bangsa ini dari kediaman mereka lalu kembali membuat kerosakan di permukaan bumi ini. Apabila hal ini telah terjadi, ia menandakan bahawa hari kiamat sudah dekat.


Pengajaran Hadis :
Tembok Zul Qarnain berkait rapat dengan asal usul dan identiti bangsa Ya’juj dan Ma’juj. Daripada Ibn Abbas r.a kepada Ibn Khaldun sehinggalah ulama mutakhir, mereka seolah sepakat mengatakan bahawa tembok Zul Qarnain terletak di pergunungan Caucasus. Apabila tiba ketentuan Allah s.w.t, sebagaimana yang Allah s.w.t janjikan, tembok itu akan hancur, maka Ya’juj dan Ma’juj akan muncul dan akan turun ‘dari seluruh tempat yang tinggi’. Oleh itu, perkara-perkara berkaitan peristiwa akhir zaman ini wajib diimani oleh setiap muslim dan tidak boleh disanggah sama sekali tentang kebenarannya.

            
Menjadi satu kepastian kaum Ya’juj dan Ma’juj akan muncul di akhir zaman sebelum terjadinya Hari Kiamat. Hal ini menjadi salah satu dari tanda-tanda besar berlakunya Kiamat. Di dalam hadis Rasulullah s.a.w, ada menyebut, apabila Ya’juj dan Ma’juj muncul, mereka melalui Tasik Tabariah dan mereka meminum airnya sehingga kering. Justeru, kita perlu beramal ibadah dengan sebenar-benarnya seperti yang disuruh Allah s.w.t melalui teladan yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Hal ini demikian kerana ia merupakan perkara asas dan umum yang mesti kita lakukan agar iman menjadi mantap.

Rujukan :
Ibnu Hajar Al Asqalani. 2009. Fathul Baari Penjelasan Kitab Sahih Bukhari. Penterjemah : Amiruddin. Cetakan Pertama. Jakarta : Pustaka Azzam. Kitab Al-Fitan. Jilid 35. Bab 28. Hlm. 363-379.

2 comments: