1
صحيح البخاري - كِتَاب الشُّرْبِ والْمُسَاقَاةِ - بَاب مَنْ قَالَ إِنَّ صَاحِبَ
الْمَاءِ أَحَقُّ بِالْمَاءِ حَتَّى يَرْوَى
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ
عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يُمْنَعُ فَضْلُ الْمَاءِ لِيُمْنَعَ
بِهِ الْكَلَأُ
Maksud: 2353. Abdullah bin Yusuf menyampaikan kepada kami
dari Malik, dari Abu az-Zinad, dari al-A’raj, dari Abu Hurairah bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tidak boleh melarang (orang lain) menggunakan sisa
air (yang telah digunakan) kerana itu menyebabkan orang lain tidak boleh
memberi makan rumput ternaknya.”
صحيح البخاري
- كِتَاب الشُّرْبِ والْمُسَاقَاةِ - لا يمنع فضل الماء ليمنع به الكلأ
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ عُقَيْلٍ عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ ابْنِ الْمُسَيَّبِ وَأَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَمْنَعُوا
فَضْلَ الْمَاءِ لِتَمْنَعُوا بِهِ فَضْلَ الْكَلَإِ
Maksud: 2354. Yahya bin Bukair menyampaikan kepada kami
dari al-Laits, dari Uqail, dari Ibnu Syihab, dari Ibnu al-Musayyib dan Abu
Salamah, dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Janganlah kalian
melarang (orang lain) menggunakan sisa air (yang telah kalian gunakan) kerana
itu menyebabkan orang lain tidak boleh memberi makan rumput ternaknya.”
Syarah Hadis – Syarah Fathul Baari ms 296-299
Ibnu Bathal berkata, “Ulama tidak berbeza pendapat bahawa
pemilik air lebih berhak hingga dia memenuhi keperluannya,”
Menurut majoriti ulama yang dimaksudkan dengan air telaga
yang berada di kawasan tanah milik seseorang. Termasuk dengan telaga yang
dibuat di kawasan yang bukan milik seseorang jika maksud perbuatan itu untuk
kepentingan peribadi.
Pendapat sahih dalam mazhab Syafi’e oleh Imam as-Syafi’e
bahawa orang yang membuat telaga berhak atas airnya. Sedangkan telaga yang
dibuat di kawasan tanah tanpa pemilik bukan dengan maksud untuk menyantuni
orang dan bukan utnuk dimiliki, maka orang yang membuatnya tidak berhak atas
air telaga itu tetapi dia berhak selama belum berpindah dari tempat tersebut.
Namun pada hadis kedua, dia wajib memberikan air yang melebihi keperluannya.
Yang dimaksudkan dengan keperluan di sini ialah keperluan untuk dirinya,
keluarganya, tanaman dan haiwan miliknya.
Para ulama mazhab Maliki mengkhususkan hukum ini untuk
telaga di kawasan tanah tanpa pemilik. Mereka berkata tentang telaga dalam
pemilikan seseorang, “Dia wajib memberikan air yang melebihi keperluannya.”
Manakala air yang terdapat dalam bekas, maka apa yang tersisa dari keperluannya
tidak wajib diberikan kepada orang yang sangat tidak memerlukannya.
Makna zahir hadis ini juga mewajibkan memberi air secara
percuma dan ini adalah pendapat jumhur ulama. Namun pendapat lain mengatakan
bahawa pemilik air boleh menuntut harganya dari orang diperlukan sepertimana
memberi makan orang yang sedang kelaparan. Tetapi pendapat ini dikritik kerana
perbincangan dibolehkan seseorang untuk tidak memberikan air apabila orang yang
memerlukannya tidak mahu membayar.
Ibnu Habib dari mazhab Maliki mengemukakan dalil bahawa
apabila telaga itu milik dua orang, lalu salah seorangnya merasa tidak
memerlukan air, maka yang lain boleh memanfaatkannya. Hal ini kerana itu
termasuk air yang lebih dari keperluan saudaranya.
Pengajaran Hadis.
1. Pendapat jumhur
ulama mengatakan bahawa memberikan air secara percuma adalah wajib berdasarkan
makna zahir hadis ini. Hal ini kerana ianya merupakan suatu keperluan kepada
manusia. Sekiranya diminta bayaran daripada manusia yang menggunakan air
tersebut, maka apabila haiwan meminum sedikit air tersebut, adakah kita meminta
bayaran daripada haiwan tersebut.
2. Setiap apa yang
manusia miliki semuanya merupakan kepunyaan Allah dan padanya juga terdapat
hak-hak orang lain yang perlu ditunaikan.
3. Apabila terdapat
manusia lain yang memerlukan air di saat kita telah mendapatkan air secukupnya,
maka hendaklah kita memberikannya tanpa berkira sedikit pun.
RUJUKAN
Al-Asqalani, Ibnu Hajar. 2006.
Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih Al Bukhari.
Penterjemah : Amiruddin. Cet. 1. Jil. 13. Hlm. 296-299.
No comments:
Post a Comment