Assalamualaikum wbt.
7142حَدَّثَنَا
مُسَدَّد: حَدَّثَنَا يَحْيَى
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو التَّيَّاحِ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
رضي الله عنه قال: قَالَ رَسُولُ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((اسْمَعُوا
وَأَطِيعُوا، وَإِنْ اسْتُعْمِلَ عَلَيكُمُ عَبدً حَبَشِيٌّ كَأَنَّ رَأْسَهُ زَبِيبَةٌ)).
)صحيح
البخاري ، أَبْوَابُ صَلَاةِ الْجَمَاعَةِ وَالْإِمَامَةِ ، اسمعوا وأطيعوا(
الراوي : أنس بن مالك المحدث : البخاري
المصدر :
صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 693/7142 خلاصة حكم المحدث : صحيح
Maksudnya: Musaddad menyampaikan kepada kami dari Yahya bin Sa’id, dari Syu’bah, dari Abu
at-Tayyah, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Dengar dan
taatilah pemimpin kalian meskipun khalifah mengangkat Amir dari pemuda Habasyah
yang kepalanya mirip seperti kismis.”
Syarah Hadith
(Bab mendengar dan taat kepada imam selama bukan dalam
kemaksiatan). Imam Bukhari mengaitkannya dengan kata ‘imam’ (pemimpin
tertinggi) walaupun dalam hadith terdapat perintah taat untuk setiap pemimpin
walau bukan imam, kerana kedudukan perintah taat kepada pemimpin adalah
hendaknya perintah itu datang dari Imam (pemimpin).
اسْمَعُوا وَأَطِيعُوا
وَإِنْ اسْتُعْمِلَ (Dengar dan taatlah meskipun diangkat menjadi pemimpin).
Maksudnya, meskipun diangkat menjadi pemimpin tertinggi bagi kamu, atau
diangkat menjadi pembantu pemimpin tertinggi, seperti imam solat, atau petugas
zakat, atau ketua pasukan. Di zaman Khulafa ar-Rasyidin ada yang memegang
ketiga perkara itu dan ada pula yang memegang sebahagiannya sahaja.
حَبَشِيٌّ
(Habasyi). Maksudnya, berasal dari Habsyah (ethiopia). Pada perbahasan solat
dalam bab imam seorang budak, disebutkan hadith yang berasal dari Muhammad bin
Basysyar, dari Yahya al-Qaththan, اسْمَعُوا وَأَطِيعُوا
وَإِنْ اسْتُعْمِلَ حَبَشِيٌّ (Dengar dan taatlah kamu semua meskipun yang menjadi pemimpin
adalah orang habsyah), lalu setelah satu bab disebutkan pula hadith dari
Ghundar dari Syu’bah dengan redaksi, لأبي ذر: اسمع وأطع ولو لحبشي قال النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
(Nabi saw bersabda kepada Abu Dzar, “Dengar dan taatlah meskipun terhadap
lelaki dari Habsyah”). Imam Muslim juga meriwayatkan dari Ghundar, dari Syu’bah,
melalui sanad lain hingga Abu Dzar, bahawa ketika dia sampai ke Rabadzah,
ternyata di sana ada seorang budak sedang mengimami mereka, tiba-tiba budak itu
mundur kerana Abu Dzar, maka Abu Dzar berkata, أوصاني خليلي
(Kekasihku telah berwasiat kepadaku). Lalu disebutkan redaksi hadith seperti di
atas.
كَأَنَّ رَأْسَهُ
زَبِيبَةٌ (Kepalanya tampak seperti anggur kering). Perkataan zabiibah
adalah bentuk jamak dari perkataan zabiib yang bermaksud sejenis makanan
yang diperbuat daripada anggur setelah melalui proses pengeringan. Hal ini
disebutkan kerana kepala lelaki Habsyah itu diserupakan dengan anggur kering
kerana terpilih dan warnanya hitam. Hal ini adalah perumpamaan untuk menunjukkan
kerendahan dan keburukan rupa serta sikap tidak diambil kira dalam hal ini.
Ibnu Hajar
berkata, mungkin dia disebut budak berdasarkan keadaannya sebelum dimerdekakan,
dan semua ini hanya berlaku dalam keadaan normal. Apabila ada budak dalam erti
yang sesungguhnya merebut kekuasaan dengan menggunakan kekuatan maka
mentaatinya merupakan kewajipan dalam rangka meredakan fitnah selama tidak
memerintahkan kemaksiatan. Ada yang mengatakan, maksudnya adalah apabila
pemimpin tertinggin mengangkat pemuda Habsyah memegang pemerintahan di suatu
negeri maka wajib untuk mentaatinya, bukan bererti pemuda itu menjadi pemimpin
tertinggi.
Al-Khaththabi
berkata, “Terkadang dibuat perumpamaan yang tidak ada dalam realiti.”
Maksudnya, hal ini adalah satu dari perkara tersebut. Tujuan disebutkan budak
Habsyah adalah sebagai penekanan terhadap perintah untuk taat meskipun tidak
terbayangkan secara syara’, dia memegang pucuk pemerintahan (Ibnu Hajar
al-Asqalani. 2002: 422-424).
Pengajaran Hadith
1.
Nabi Muhammad s.a.w diutus sebagai nabi bukan hanya untuk orang
arab saja, melainkan untuk semua umat manusia.
2.
Kerana itu, para pengikut nabi bukan saja dari kalangan suku
quraisy, melainkan juga dari suku-suku lainnya yang sebelum datang islam.
3.
Salah seorang sahabat nabi yang bernama Bilal bin Rabah yang warna
kulitnya cukup hitam legam. Padahal, sebelum datangnya ajaran islam di arab
dulu, orang kulit hitam adalah termasuk kelompok suku yang sebagian besar adalah
hamba. Mereka sama sekali tidak dihargai dan tidak diperlakukan sebagaimana
manusia yang lain.
4.
Tidak kisah jika seseorang itu berkulit hitam, coklat, merah, hijau
dan sebagainya, asalkan mampu memimpin secara adil, maka dia berhak untuk
menjadi pemimpin.
5.
Dalam konteks ini, keadilan dan kejujuran menjadi kriteria paling utama
dalam menentukan seorang pemimpin, bukan warna kulit atau asal golongan.
Rujukan.
Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002. Fathul Bari Penjelasan Kitab: Shahih
al-Bukhari. Terj. Amiruddin. Jil.
35. Jakarta : Pustaka Azzam.
No comments:
Post a Comment