Sunday, 22 March 2015

Hadis Fitnah Yang Mengenai Semua Rumah




Assalamualaikum wbt.

عن عبد الله بن العلاء بن زبر قال : سمعت بسر بن عبيد الله أنه سمع أبا إدريس قال : سمعت عوف بن مالك قال : أتيت النبي صلى الله عليه وسلم في غزوة تبوك – وهو في قبة من أدم – فقال : اعدد ستا بين يدي الساعة : موتي، ثم فتح بيت المقدس، ثم موتان يأخذ فيكم كقعاص الغنم، ثم استفاضة المال حتى يعطى الرجل مائة دينار فيظل ساخطا، ثم فتنة لا يبقى بيت من العرب إلا دخلته، ثم هدنة تكون بينكم و بين بني الأصفر فيغدرون، فيأتونكم تحت ثمانين غاية تحت كل غاية اثنا عشر ألفا.

Maksudnya :
Dari Abdullah bin al-Ala’ bin Zubir telah menceritakan kepada kami, dia berkata, aku mendengar Busr bin Ubaidillah bahawa dia mendengar Abu Idris berkata, aku mendengar Auf bin Malik berkata: Aku berjumpa Nabi s.a.w dalam perang Tabuk dan Rasul s.a.w berada di dalam khemah daripada kulit binatang. Nabi s.a.w bersabda: Kiralah enam perkara sebelum kiamat. 1. Kematianku 2. Pembukaan Bait al-Maqdis 3. Kematian yang besar yang akan mengambil kamu sama seperti penyakit ulat pada kambing ( iaitu taun yang berlaku kepada penduduk Syam) 4. Harta melimpah sehingga lelaki diberi seratus dinar namun dia tetap marah 5. Fitnah yang akan kena semua rumah orang Arab 6. Perdamaian antara kamu dengan orang-orang Rom lalu mereka akan memungkiri janji dan mereka akan datang dengan 80 bendera dan setiap satu bendera ada 12 ribu bala tentera.

(Sahih Bukhari. Kitab Jizyah. Bab Pengkhianatan Yang Harus Diwaspadai. No Hadith 2940)

Keterangan Hadis :
ستا ( Enam ):
Maksudnya, enam tanda-tanda akan terjadinya Kiamat, atau tampak tanda-tanda yang mendekati terjadinya Kiamat.

 ثم موتان ( Kemudian kematian ):
Al-Qazzaz berkata, “ Kata ‘mutaan’ bermakna kematian”. Sementara ulama lain selain daripadanya berkata, “Maknanya adalah kematian yang sangat banyak”.
Dalam riwayat Ibnu as-Sakan disebutkan “mautataan” (dua kematian), iaitu dalam bentuk tatsniyah (ganda). Dengan demikian, harus dibaca fathah pada huruf pertama.

كعقاص الغنم  ( Sama seperti penyakit kambing ):
Uqash adalah penyakit yang menimpa haiwan ternakan di mana air keluar dari hidungnya dan mengakibatkan kematian mendadak. Abu Ubaid berkata, “dari sini diambil kata iq’ash, iaitu kematian”. Ibnu Faris berkata, “Uqash adalah penyakit yang menimpa di bahagian dada seakan-akan mematahkan leher”. Dikatakan bahawa tanda kiamat ini telah nampak saat menyebar wabak ta’un amwas di masa pemerintahan umar, dan hal itu terjadi setelah pembebasan Baitul Maqdis.

 ثم استفاضة المال ( Kemudian harta melimpah)
Tanda kiamat ini nampak pada masa pemerintahan Uthman bin Affan ketika terjadi pembebasan secara besar-besaran, dan fitnah yang disenyalir dimulai dengan terbunuhnya Uthman. Setelah itu bencana dan fitnah terjadi. Sedangkan tanda Kiamat keenam yang disebutkan pada hadith ini belum pernah berlaku.

هدنة ( Perdamaian ):
Maksudnya, mengikat perjanjian untuk tidak melakukan peperangan setelah terjadi gerakan peperangan. Adapun yang dimaksudkan dengan bani Ashfar adalah bangsa Romawi.

غاية  ( Ghaayah ):
Iaitu, panji. Panji dinamakan ghaayah (tujuan), kerana ia adalah sesuatu yang diikuti, jika berhenti maka pasukan pun akan berhenti. Ibnu Al Jauzi berkata, “Sebahagian periwayat menukil dengan lafaz ‘ghaabah’, dan ghaabah adalah belukar, seakan-akan dia menyamakan antara banyaknya tombak seperti belukar. Al Khathhabi berkata, “Ghaabah adalah ghaidhah.” Kata ini digunakan untuk mengungkapkan bendera-bendera yang diangkat untuk para pemimpin pasukan dengan tombak yang dipegang.

Al Muhallab berkata, “Hadis ini memberi penjelasan bahawa pengkhianatan termasuk tanda-tanda Kiamat.” Di dalamnya terdapat sejumlah perkara yang merupakan tanda-tanda kenabian dan sebahagian besarnya telah terjadi.

Pengajaran Hadis :

1.         Umat Islam diingatkan supaya meneliti segala tanda kiamat yang telah disabdakan     oleh Baginda Nabi s.a.w.
2.         Manusia mesti sentiasa bersedia dan berwaspada dengan segala tanda yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w.

Rujukan :

Ibnu Hajar Al Asqalani. 2006. Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih Al Bukhari.
Penterjemah : Amiruddin. Cet. 1. Jil. 16. Hlm. 870-875.

No comments:

Post a Comment