Sunday, 8 March 2015

Hadith tentang Musaqah: Keutamaan Memberi Minum

Assalamualaikum wbt.










صحيح البخاري - كِتَاب الشُّرْبِ والْمُسَاقَاةِ - بَاب فَضْلِ سَقْيِ الْمَاءِ

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ سُمَيٍّ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَيْنَا رَجُلٌ يَمْشِي فَاشْتَدَّ عَلَيْهِ الْعَطَشُ فَنَزَلَ بِئْرًا فَشَرِبَ مِنْهَا ثُمَّ خَرَجَ فَإِذَا هُوَ بِكَلْبٍ يَلْهَثُ يَأْكُلُ الثَّرَى مِنْ الْعَطَشِ فَقَالَ لَقَدْ بَلَغَ هَذَا مِثْلُ الَّذِي بَلَغَ بِي فَمَلَأَ خُفَّهُ ثُمَّ أَمْسَكَهُ بِفِيهِ ثُمَّ رَقِيَ فَسَقَى الْكَلْبَ فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ فَغَفَرَ لَهُ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَإِنَّ لَنَا فِي الْبَهَائِمِ أَجْرًا قَالَ فِي كُلِّ كَبِدٍ رَطْبَةٍ أَجْرٌ تَابَعَهُ حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ وَالرَّبِيعُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَاد

Maksud: Abdullah binYusuf menyampaikan kepada kami dari Malik yang mengkhabarkan dari Sumay, dari Abu Soleh, dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ada seorang lelaki sedang berjalan, kemudian dia merasa sangat kehausan. Lelaki itu pun turun ke dalam sumur dan meminum airnya. Ketika keluar dari sumur, dia melihat seekor anjing menjulur-julurkan lidahnya dan memakan debu kerana sangat kehausan. Dia berkata, ‘Anjing ini merasa sangat kehausan sebagaimana yang aku rasakan.’ (Lalu dia turun ke dalam sumur), kemudian memenuhi kasutnya dengan air. Sambil menggigit kasutnya, dia memanjat naik, kemudian memberi minum anjing tersebut. Allah berterima kasih atas perbuatannya dan mengampuni dosa-dosanya.” Orang-orang bertanya, “Wahai Rasulullah! Adakah pahala bagi kami, jika kami menolong binatang?” Nabi s.a.w. menjawab, “Ya, menolong setiap makhluk yang bernyawa itu berpahala.”
Hammad bin Salamah dan ar-Ruba’i bin Muslaim meriwayatkan hadis yang sama dari Muhammad bin Ziyad.

Syarah Hadis – Syarah Fathul Baari ms 324-329
Keutamaan memberi air minum iaitu kepada setiap yang memerlukannya.
Al-Qurtubi berkata, “Maksud ‘Allah  bersyukur kepadanya’, iaitu Dia memperlihatkan ganjaran yang diberikan-Nya di hadapan para malaikat.
Ad-Dawudi berkata, “Maksudnya pada setiap hati yang hidup (bernyawa) terdapat pahala, dan ini bersifat umum mencakupi seluruh haiwan.”
Menurut An-Nawawi, “Sesungguhnya umum hadis tersebut dibatasi pada haiwan yang tidak diperintahkan untuk dibunuh. Jenis haiwan inilah yang mendapat pahala kerana memberinya minum. Dalam hai ini termasuk memberi makan dan hak-hal lain yang termasuk dalam kategori berbuat baik kepada haiwan.”
Ibnu At-Tin berkata,  “Tidak ada larangan untuk memahami hadis terebut sesuai dengan keumummannya, iaitu diberi minum lalu dibunuh kerana kita diperintah untuk membunuh dengan cara yang baik.”
Hadis ini dijadikan dalil bahawa air sisa minum anjing adalah suci.bagaimanapun perbahasan selanjutnya menganai perkara ini pada perbahasan tentang taharah.

Pengajaran Hadis.
1.      Bolehnya melakukan perjalanan jauh sendirian tanpa membawa bekal. Dalam syariat kita, hal ini berlaku apabila tidak dikhuawatirkan akan ada bahaya yang mengancam.
2.      Anjuran untuk berbuat baik kepada manusia kerana apabila ampunan diperoleh dengan sebab memberi minum anjing maka pahala memberi minum seorang Muslim adalah lebih besar ganjarannya.
3.      Hadis ini menjadi dalil tentang bolehnya bersedekah sunah kepada orang-orang musyrik. Namun hal itu didahulukan kepada orang muslim kerana orang muslim lebih berhak untuk menerima kebaikan. Demikian pula diharuskan memilih antara berbuat baik kepada haiwan atau manusia yang memiliki kehormatan dan keperluan, maka yang lebih berhak didahulukan ialah manusia.

RUJUKAN
Al-Asqalani, Ibnu Hajar. 2006. Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih Al Bukhari.
            Penterjemah : Amiruddin. Cet. 1. Jil. 13. Hlm. 324-329.

No comments:

Post a Comment