Wednesday, 25 March 2015

Hadith tentang Pertanian - Muzara'ah. Bab Mengelola Tanah Kosong

Assalamualaikum wbt.








1.
صحيح البخاري - كِتَاب الْمُزَارَعَةِ - بَاب مَنْ أَحْيَا أَرْضًا مَوَاتًا

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ أَعْمَرَ أَرْضًا لَيْسَتْ لِأَحَدٍ فَهُوَ أَحَقُّ قَالَ عُرْوَةُ قَضَى بِهِ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فِي خِلَافَتِهِ

Maksud: 2335. Yahya bin Bukair menyampaikan kepada kami dari al-Laits, dari Abdullah bin Abu Ja’far, dari Muhammad bin Abdurrahman, dari Urwah, dari Aisyah bahawa Nabi s.a.w. bersabda, “Siapa yang mendiami tanah tidak bertuan, dia lebih berhak memilikinya.

Syarah Hadis – Syarah Fathul Baari ms 257-261
Urwah berkata, “Umar melaksanakan ketetapan hukum ini pada masa kekhalifahannya.”
Al-Qazzaz berkata, “Yang dimaksudkan dengan tanah mati adalah tahan yang belum dikelola. Pengelolaan tanah itu disamakan dengan kehidupan dan membiarkannya disamakan dengan kematian. Maksud menghidupkan tanah yang mati adalah mendatangi tanah yang tidak diketahui pernah dimiliki oleh seseorang, lalu mengelolanya dan menanaminya serta mendirikan bangunan di atasnya. Dengan demikian, tanah itu menjadi miliknya, sama ada lokasinya dekat atau jauh dari tempat tinggal, diizinkan oleh imam atau tidak.” Ini merupakan pendapat majoriti ulama.
Abu Hanifah berkata, “Harus mendapat izin dari imam secara mutlak.” Manakala Imam Malik berkata bahawa pemberian izin dari imam itu khusus pada tanah yang berdekatan dengan tempat tinggal.
Walau bagaimanapun, yang dikategorikan sebagai dekat ialah jika tempat tersebut masih diperlukan oleh orang-orang yang tinggal di sekitarnya seperti tempat untuk mengembala haiwan ternak atau sebagainya.
At-Thahawi berhujah untuk menyokong pendapat jumhur ulama dengan hadis di atas melalui metod qiyas dengan air laut dan sungai serta burung atau haiwan yang ditangkap, di mana para ulama sepakat bahawa siapa yang mengambilnya atau menangkapnya, maka dia berhak memilikinya, baik lokasinya dekat atau jauh, diberi izin imam atau tidak.

Pengajaran Hadis:
1.      Menghidupkan atau mengusahakan tanah mati adalah dianjurkan kerana ianya dapat memberi manfaat dan kebaikan kepada manusia, haiwan dan seisi alam.
2.      Berdasarkan hadis ini, majoriti pendapat ulama sepakat mengatakan individu yang mengusahakan tanah mati sehingga mendirikan bangunan di atas tanah tersebut adalah pemilik tanah secara mutlak sama ada dekat atau jauh.
3.      Namun begitu, dalam keadaan moden inivuntuk mengusahakan tanah yang telah lama ditinggalkan tanpa diketahui siapa pemilik tanah tersebut hendaklah meminta penjelasan dan keizinan daripada pihak berkenaan dahulu. Hal ini kerana hak milik tanah terikat dengan akta perundangan.

RUJUKAN
Al-Asqalani, Ibnu Hajar. 2006. Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih Al Bukhari.
            Penterjemah : Amiruddin. Cet. 1. Jil. 13. Hlm. 257-261.

No comments:

Post a Comment