Assalamualaikum wbt.
7138حَدَّثَنَا
إِسْمَاعِيلُ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُمَا: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((أَلَا كُلُّكُمْ رَاعٍ، وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ،
فَالْإِمَامُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالرَّجُلُ
رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ
عَلَى أَهْلِ بَيْتِ زَوْجِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ، وَعَبْدُ الرَّجُلِ
رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ أَلَا فَكُلُّكُمْ رَاعٍ، وَكُلُّكُمْ
مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ)).
)صحيح البخاري ،
كِتَاب الْأَحْكَامِ ، باب من أطاعني فقد أطاع الله(
الراوي
: عبدالله بن عمر المحدث : البخاري
المصدر : صحيح البخاري
الصفحة أو الرقم: /71382554
خلاصة حكم المحدث : صحيح
Maksud: Ismail menyampaikan kepada kami dari Malik, dari Abdullah
bin Dinar, dari Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ingatlah!
Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab atas kepemimpinannya.
Seorang lelaki adalah pemimpin keluarganya dan bertanggungjawab atas
kepemimpinannya. Seorang wanita adalah pemimpin bagi anak dan orang-orang di
dalam rumah suaminya serta bertanggungjawab atas kepemimpinannya. Seorang
pembantu adalah pemimpin atas harta majikannya dan bertanggungjawab atas
kepemimpinannya. Ingatlah! Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan
bertanggungjawab atas kepimpinannya.”
Syarah Hadith
Al-Khaththabi berkata,
“Mereka bersekutu – iaitu pemimpin dan seorang lelaki serta semua yang
disebutkan dalam hadith – dalam sifat pemimpin namun dengan makna yang
berbeza-beza. Kepimpinan penguasa tertinggi adalah menjaga syariat dengan
menegakkan hukum serta berlaku adil dalam menetapkan hukum. Kepemimpinan
seorang lelaki terhadap keluarganya adalah cara mengurusi mereka dan memberikan
hak-hak mereka. Kepemimpinan seorang perempuan adalah mengatur urusan rumah,
anak-anak, pembantu, dan memberi nasihat serta masukan kepada suami dalam semua
itu. Sedangkan kepemimpinan pembantu adalah memelihara apa yang ada dalam
tanggungjawabnya serta melakukan apa-apa yang dapat mendatangkan kebaikan
kepadanya.
أَلَا فَكُلُّكُمْ رَاعٍ، وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
(Ketahuilah, kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua akan
dipertanggungjawabkan tentang apa yang dipimpinnya). Dalam riwayat Ayyub pada
pembahasan tentang nikah disebutkan redaksi yang sama. Sementara pada
pembahasan tentang solat Jumaat disebutkan, وَكُلُّكُمْ
(Dan setiap kalian), lalu pada pembahasan tentang hutang piutang disebutkan, فَكُلُّكُمْ (Maka setiap kalian). Redaksi yang sama
pula disebutkan dalam riwayat Nafi’.
At-Thaibi berkata,
“Dalam hadith ini disebutkan bahawa pemimpin (penjaga) tidak dituntut kerana
zatnya. Bahkan ia diadakan untuk memelihara apa yang diamanahkan kepadanya oleh
pemilik. Oleh kerana itu, dia tidak patut menggunakannya kecuali jika diizinkan
oleh pembawa syariat.”
Dia berkata, “Huruf fa’
pada lafaz, الاَ فَكُلُّكُم (Ketahuilah maka kamu
semua) berkedudukan sebagai pelengkap bagi kata bersyarat. Kemudian penyebutan
‘pelayan’ merupakan kesempurnaan dari perincian yang dimaksudkan.”
Ulama lain berkata,
“Masuk pula dalam skop umum ini orang yang hidup sendirian tanpa isteri (atau
suami), pembantu, dan tidak pula anak, kerana dia tetap menjadi pemimpin atas
anggota badannya agar melakukan perkara-perkara yang diperintahkan dan menjauhi
perkara-perkara yang dilarang, baik ianya perbuatan, perkataan mahupun
keyakinan. Anggota badan, kekuatan dan deria adalah perkara-perkara yang
dipimpinnya. Kedudukan seseorang sebagai pemimpin tidaklah menafikan
keberadaannya sebagai yang dipimpin ditinjau dari sisi lain.”
Dalam hadith Anas
disebutkan redaksi yang sama seperti hadith Ibnu Umar disertai tambahan pada
bahagian akhirnya, للمسألة جوابا، قالوا: وما جوابها؟
قال: أعمال البر فأعدوا (Siapkanlah jawapan untuk pertanyaan.
Mereka berkata, “Apakah jawapannya?” Baginda bersabda, “Amalan-amalan
kebaikan”). Hadith ini diriwayatkan Ibnu Adi dan At-Thabarani dalam kitab Al-Ausath
melalui sanad yang hasan. Dia mengutip pula dari hadith Abu Hurairah
dengan redaksi, ما من راع إلا يسأل يوم القيامة أقام
أمر الله أم أضاعه (Tidak ada seorang pemimpin melainkan akan
ditanya pada Hari Kiamat, adakah dia menjalankan apa yang diperintahkan Allah
atau mensia-siakannya). Selain itu, Ibnu Adi menyebutkan dengan sanad yang
sahih dari Anas dengan redaksi , إن الله سائل كل راع
عما استرعاه حفظ ذلك أو ضيعه (Sesungguhnya Allah akan bertanya setiap
pemimpin atas apa yang dipimpinnya, adakah dia memelihara perkara itu atau
mensia-siakannya) (Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002: 390-392).
Pengajaran Hadith
1. Mukallaf diberi
sekatan kerana tidak cekap atau tidak mampu untuk mengurus orang ramai yang ada
dalam kekuasaannya. Imam Bukhari menyebutkan hadith ini pada pembahasan tentang
nikah dalam bab “Jagalah Dirimu dan Keluargamu dari Api Neraka.”
2. Seorang budak (pembantu) berhak menggunakan harta majikannya atas izin
majikannya. Begitu juga dengan keadaan perempuan (isteri) dan anak. Hadith ini
disebutkan pula pada bab tentang “Tidak Disukainya Bertindak Semena-mena
terhadap Budak” (Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002: 392-393).
3. Hadith di atas berbicara tentang etika kepemimpinan dalam islam. Dalam
hadith ini dijelaskan bahwa etika paling utama dalam kepemimpinan adalah
tanggungjawab.
4. Semua orang yang hidup di muka bumi ini disebut sebagai pemimpin. Kerana,
sebagai pemimpin, mereka semua memikul tanggungjawab, sekurang-kurangnya
terhadap dirinya sendiri.
5. Tanggungjawab di sini adalah keupayaan seorang pemimpin untuk mewujudkan
kesejahteraan bagi pihak yang dipimpin.
Rujukan.
Ibnu Hajar al-Asqalani. Gazirah Abdi Ummah. 2002. Fathul Bari Penjelasan
Kitab: Shahih al-Bukhari.
Terj. Amiruddin. Jil. 35. Jakarta : Pustaka Azzam.
No comments:
Post a Comment