Assalamualaikum wbt.
Bab Halal Itu Jelas Dan Haram Juga Jelas, Diantara Keduanya Ada Hal-Hal
Yang Syubhat
صحيح
البخاري - كِتَاب الْبُيُوعِ
بَاب
الْحَلَالُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ
2051 حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ عَنْ
ابْنِ عَوْنٍ عَنْ الشَّعْبِيِّ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَحَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ حَدَّثَنَا
أَبُو فَرْوَةَ عَنْ الشَّعْبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ قَالَ
سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَحَدَّثَنَا عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي فَرْوَةَ سَمِعْتُ
الشَّعْبِيَّ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ أَبِي فَرْوَةَ عَنْ الشَّعْبِيِّ عَنْ النُّعْمَانِ
بْنِ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْحَلَالُ - ص 724 - بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ
وَبَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُشْتَبِهَةٌ فَمَنْ تَرَكَ مَا شُبِّهَ عَلَيْهِ مِنْ
الْإِثْمِ كَانَ لِمَا اسْتَبَانَ أَتْرَكَ وَمَنْ اجْتَرَأَ عَلَى مَا يَشُكُّ
فِيهِ مِنْ الْإِثْمِ أَوْشَكَ أَنْ يُوَاقِعَ مَا اسْتَبَانَ وَالْمَعَاصِي حِمَى
اللَّهِ مَنْ يَرْتَعْ حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ
Maksudnya:
Muhammad bin al-Mutsana menyampaikan kepadaku
dari Ibnu Abu Adi, dari Ibnu Aun, dari asy-Sya’bani yang berkata, aku mendengar
an-Nu’man bin Basyir berkata aku mendengar Nabi s.a.w. dalam sanad lain
disebutkan bahawa Ali bin Abdullah menyampaikan dari Ibnu Uyainah, dari Abu
Farwah, dari asy-Sya’bi yang berkata aku mendengar dari an-Nu’man bin Basyir,
dari Nabi s.a.w. dalam sanad lain disebutkan bahawa Abdullah bin Muhammad bin
Katsir menyampaikan dari Sufian yang mengkhabarkan dari Abu Farwah, dari
asy-Sya’bi, dari an-Nu’man bin Basyir bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Halal itu
jelas dan haram juga jelas, diantara keduanya ada hal-hal yang syubhat. Jika
seseorang mahu meninggalkan hal-hal yang syubhat yang boleh menjerumuskan
kedalam dosa, maka dia pasti mahu meninggalkan hal-hal yang jelas keharamannya.
Jika seseorang berani melakukan hal-hal syubhat yang boleh menjerumuskan
kedalam dosa, maka ia akan mudah terjerumus kepada hal-hal yang jelas
keharamannya. Kemaksiatan adalah larangan yang telah ditetapkan oleh Allah,
sesiapa yang mendekati larangan tersebut, kemungkinan besar dia akan masuk ke
dalam neraka”.
Keterangan Hadith
Disini dapat dibahagikan kepada tiga kategori:-
Pertama disebutkan dalam nas agar dilakukan dan mendapat ancaman
jika meninggalkannya.
Kedua disebutkan dalam
nas agar ditinggalkan dan mendapat ancaman jika melakukannya.
Ketiga tidak ada keterangan dalam nas samada ditinggalkan atau
dilakukan.
Kategori pertama adalah perkara halal yang telah
jelas dan kategori kedua perkara yang haram yang telah jelas. Maksud “perkara
yang halal telah jelas” adalah tidak
memerlukan penjelasan, dimana setiap orang telah mengetahuinya. Manakala
kategori yang ketiga adalah perkara yang syubhat (samar) sehingga tidak tahu
samada ia halal atau haram. Perkara yang sedemikian perlu dijauhi kerana telah
jelas ia satu perkara yang haram. Orang yang menghindarinya terlepas dari dosa.
Namun, jika jelas halal maka orang yang menjauhinya akan mendapat pahala.
Sebahagian ulama menyimpulkan tentang larangan untuk
mengatakan halal atau haram dalam masalah yang tidak ada nasnya kerana hal itu
termasuk perkara yang belum jelas. Akan tetapi sabda Nabi s.a.w “Ia tidak
diketahui oleh kebanyakan manusia” menunjukkan bahawa sebahagian mereka
telah mengetahuinya.
Pengajaran Hadith
Sesiapa yang menjauhi perkara yang syubhat dapat menyelamatkan agama dan
kehormatannya.
Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002. Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih al-Bukhari. Penterjemah: Gazirah Abdi Ummah. Cetakan Pertama. Jilid 12. Jakarta: Pustaka Azzam. Hlm 16-17.
No comments:
Post a Comment