Wednesday, 11 March 2015

Hadith Tentang Ekonomi - Halal & Haram serta Syubhat


Assalamualaikum wbt.
Bab Halal Itu Jelas Dan Haram Juga Jelas, Diantara Keduanya Ada Hal-Hal Yang Syubhat

صحيح البخاري - كِتَاب الْبُيُوعِ
بَاب الْحَلَالُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ
                                       
2051 حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ عَنْ ابْنِ عَوْنٍ عَنْ الشَّعْبِيِّ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَحَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ حَدَّثَنَا أَبُو فَرْوَةَ عَنْ الشَّعْبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَحَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي فَرْوَةَ سَمِعْتُ الشَّعْبِيَّ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ أَبِي فَرْوَةَ عَنْ الشَّعْبِيِّ عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ  قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْحَلَالُ  - ص 724 - بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُشْتَبِهَةٌ فَمَنْ تَرَكَ مَا شُبِّهَ عَلَيْهِ مِنْ الْإِثْمِ كَانَ لِمَا اسْتَبَانَ أَتْرَكَ وَمَنْ اجْتَرَأَ عَلَى مَا يَشُكُّ فِيهِ مِنْ الْإِثْمِ أَوْشَكَ أَنْ يُوَاقِعَ مَا اسْتَبَانَ وَالْمَعَاصِي حِمَى اللَّهِ مَنْ يَرْتَعْ حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ


Maksudnya: 
Muhammad bin al-Mutsana menyampaikan kepadaku dari Ibnu Abu Adi, dari Ibnu Aun, dari asy-Sya’bani yang berkata, aku mendengar an-Nu’man bin Basyir berkata aku mendengar Nabi s.a.w. dalam sanad lain disebutkan bahawa Ali bin Abdullah menyampaikan dari Ibnu Uyainah, dari Abu Farwah, dari asy-Sya’bi yang berkata aku mendengar dari an-Nu’man bin Basyir, dari Nabi s.a.w. dalam sanad lain disebutkan bahawa Abdullah bin Muhammad bin Katsir menyampaikan dari Sufian yang mengkhabarkan dari Abu Farwah, dari asy-Sya’bi, dari an-Nu’man bin Basyir bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Halal itu jelas dan haram juga jelas, diantara keduanya ada hal-hal yang syubhat. Jika seseorang mahu meninggalkan hal-hal yang syubhat yang boleh menjerumuskan kedalam dosa, maka dia pasti mahu meninggalkan hal-hal yang jelas keharamannya. Jika seseorang berani melakukan hal-hal syubhat yang boleh menjerumuskan kedalam dosa, maka ia akan mudah terjerumus kepada hal-hal yang jelas keharamannya. Kemaksiatan adalah larangan yang telah ditetapkan oleh Allah, sesiapa yang mendekati larangan tersebut, kemungkinan besar dia akan masuk ke dalam neraka”.

Keterangan Hadith

Disini dapat dibahagikan kepada tiga kategori:-
Pertama disebutkan dalam nas agar dilakukan dan mendapat ancaman jika meninggalkannya.
Kedua  disebutkan dalam nas agar ditinggalkan dan mendapat ancaman jika melakukannya.
Ketiga tidak ada keterangan dalam nas samada ditinggalkan atau dilakukan.

Kategori pertama adalah perkara halal yang telah jelas dan kategori kedua perkara yang haram yang telah jelas. Maksud “perkara yang halal telah jelas”  adalah tidak memerlukan penjelasan, dimana setiap orang telah mengetahuinya. Manakala kategori yang ketiga adalah perkara yang syubhat (samar) sehingga tidak tahu samada ia halal atau haram. Perkara yang sedemikian perlu dijauhi kerana telah jelas ia satu perkara yang haram. Orang yang menghindarinya terlepas dari dosa. Namun, jika jelas halal maka orang yang menjauhinya akan mendapat pahala.

Sebahagian ulama menyimpulkan tentang larangan untuk mengatakan halal atau haram dalam masalah yang tidak ada nasnya kerana hal itu termasuk perkara yang belum jelas. Akan tetapi sabda Nabi s.a.w “Ia tidak diketahui oleh kebanyakan manusia” menunjukkan bahawa sebahagian mereka telah mengetahuinya. 

Pengajaran Hadith  
Sesiapa yang menjauhi perkara yang syubhat dapat menyelamatkan agama dan kehormatannya.

Rujukan: 
Ibnu Hajar al-Asqalani. 2002. Fathul Bari Penjelasan Kitab Sahih al-Bukhari. Penterjemah: Gazirah Abdi Ummah. Cetakan Pertama. Jilid 12. Jakarta: Pustaka Azzam. Hlm 16-17.

No comments:

Post a Comment